Kolegium Rektorskie
Prorektor ds. Collegium Medicum
Do zadań Prorektora ds. Collegium Medicum należy:
- reprezentowanie Collegium Medicum, w tym także wobec innych organów Uniwersytetu;
- nadzór nad działalnością wszystkich jednostek Collegium Medicum;
- przedstawianie Rektorowi wniosków i sprawozdań dotyczących Collegium Medicum;
- prowadzenie gospodarki finansowej w Collegium Medicum zgodnie z planem rzeczowo-finansowym Uniwersytetu;
- wydawanie aktów wewnętrznych dotyczących jednostek organizacyjnych wchodzących w skład Collegium Medicum w zakresie wykonywanych przez siebie zadań;
- wydawanie z upoważnienia Rektora decyzji administracyjnych w sprawach dotyczących Collegium Medicum;
- powoływanie stałych lub doraźnych komisji w Collegium Medicum, w tym stałej Komisji ds. Klinicznych oraz stałej Komisji ds. Collegium Medicum, określenie ich składu, zadań i kadencji;
- powołanie pełnomocników Prorektora ds. Collegium Medicum wraz z określeniem zakresu ich działania w pisemnym pełnomocnictwie lub w zarządzeniu, z zastrzeżeniem ust. 3 i § 24 ust. 4 statutu;
- nawiązywanie z upoważnienia Rektora stosunku pracy oraz wykonywanie innych czynności z zakresu prawa pracy w Collegium Medicum, zgodnie z polityką kadrową i płacową Uniwersytetu oraz przy uwzględnieniu specyfiki prowadzenia zadań z zakresu dydaktyki klinicznej;
- powoływanie i odwoływanie z upoważnienia Rektora kierowników jednostek organizacyjnych wchodzących w skład Collegium Medicum, z wyjątkiem dziekanów oraz zastępców kanclerza i kwestora ds. Collegium Medicum;
- wprowadzenie w porozumieniu z Rektorem regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania oraz regulaminu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w Collegium Medicum;
- ustalanie z upoważnienia Rektora szczegółowego zakresu obowiązków nauczycieli akademickich zatrudnionych w Collegium Medicum, z uwzględnieniem uczestnictwa nauczycieli akademickich w sprawowaniu opieki zdrowotnej;
- przeprowadzanie w Collegium Medicum oceny nauczycieli akademickich na podstawie kryteriów ustalonych przez Rektora;
- wykonywanie z upoważnienia Rektora ustawowych i statutowych obowiązków podmiotu tworzącego wobec uniwersyteckich podmiotów leczniczych w zakresie niezastrzeżonym do kompetencji Senatu oraz z zastrzeżeniem § 208 ust. 1 statutu;
- reprezentowanie Uniwersytetu z upoważnienia Rektora w zakresie działalności Collegium Medicum w kontaktach z organami administracji państwowej, samorządowej i innymi organami, a w szczególności organami samorządów zawodów medycznych, organizacjami społecznymi i charytatywnymi;
- wykonywanie wszelkich innych zadań wskazanych w uchwałach Senatu oraz Rady Uczelni, a także aktach wewnątrzuczelnianych wydawanych przez Rektora.
Prorektor ds. współpracy międzynarodowej
Odpowiada za sprawy międzynarodowe, w tym:
- współpraca międzynarodowa z uczelniami zagranicznymi i zagranicznymi jednostkami naukowymi lub naukowo-badawczymi;
- utrzymywanie i rozszerzanie współpracy międzynarodowej UJ w zakresie badań naukowych, w tym aktywizowanie działalności Uczelni w ramach Europejskiej Przestrzeni Badawczej;
- współpraca z zagranicznymi uczelniami oraz instytucjami naukowymi w zakresie dydaktyki i edukacji;
- koordynacja prac związanych z przynależnością UJ do międzynarodowych sieci;
- koordynacja wymiany międzynarodowej pracowników Uczelni w zakresie związanym z pracami naukowo-badawczymi;
- koordynacja działań w ramach projektu profesur zagranicznych „Visiting Professors”;
- podejmowanie działań na forum krajowym i międzynarodowym w celu utrwalania i podnoszenia marki Uniwersytetu Jagiellońskiego jako instytucji naukowej.
Prorektor ds. dydaktyki
Do jego kompetencji należą sprawy studiów, studentów, doktorantów i absolwentów, a w szczególności sprawy dotyczące:
-
rekrutacji na studia, studia podyplomowe i do szkół doktorskich;
-
toku studiów (w zakresie wszystkich form i stopni) i dokumentacji związanej z ich przebiegiem;
-
działalności szkół doktorskich, z wyłączeniem Szkoły Doktorskiej Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu;
-
toku studiów trzeciego stopnia i dokumentacji związanej z ich przebiegiem;
-
toku studiów podyplomowych i dokumentacji związanej z ich przebiegiem;
-
innych niewymienionych powyżej form kształcenia prowadzonych w Uczelni;
-
programów studiów i programów kształcenia;
-
spraw bytowych studentów i doktorantów, w szczególności:
- dysponowania środkami funduszu stypendialnego,
- dokonywania podziału środków przeznaczonych na poszczególne świadczenia dla studentów i doktorantów;
-
ubezpieczeń zdrowotnych studentów i doktorantów powyżej 26. roku życia;
-
współdziałania i nadzoru nad samorządem studenckim, samorządem doktorantów, organizacjami studenckimi, w tym kołami naukowymi i stowarzyszeniami studenckimi działającymi w UJ;
-
akredytacji i jakości kształcenia;
-
studentów i doktorantów z niepełnosprawnościami;
-
wymiany międzynarodowej studentów i kształcenia studentów zagranicznych;
-
internacjonalizacji studiów;
-
współpracy z krajowymi uczelniami oraz instytucjami naukowymi w zakresie dydaktyki i edukacji;
-
koordynacji międzynarodowych programów edukacyjnych;
-
pobierania opłat i udzielania zwolnień z opłat za świadczone usługi edukacyjne na studiach pierwszego, drugiego, trzeciego stopnia, jednolitych studiach magisterskich oraz studiach podyplomowych;
-
działalności funduszy stypendialnych UJ;
-
informatyzacji Uczelni, a w szczególności wdrażania, utrzymania i rozwoju zintegrowanego oprogramowania wspomagającego zarządzanie Uczelnią i obsługę studiów.
Prorektor ds. rozwoju
Zajmuje się szerokopojętym rozwojem uczelni, a w szczególności odpowiada za:
- opracowanie strategii rozwoju UJ w latach 2020–2030 i monitorowanie procesu jej realizacji;
- współpraca z regionem (województwo małopolskie), w tym w szczególności w ramach Funduszy Strukturalnych UE;
- koordynowanie pozyskiwania środków finansowych, w tym europejskich sektorowych oraz będących w dyspozycji regionu;
- opracowanie koncepcji prac inwestycyjnych planowanych do dalszej realizacji;
- nadzór nad inwestycjami, remontami oraz pracami konserwacyjno-restauracyjnymi;
- współpraca z Krakowskim Parkiem Technologicznym sp. z o.o.;
- współpraca z przemysłem;
- monitorowanie wdrożenia systemu kontroli zarządczej i zarządzania ryzykiem;
- rozwijanie współpracy z absolwentami Uczelni.
Prorektor ds. polityki kadrowej i finansowej
Odpowiada za sprawy związane z finansami i polityką kadrową, a w szczególności za:
- wypracowanie i realizacja kierunków polityki kadrowej (etaty, awanse, konkursy, oceny okresowe nauczycieli akademickich i pracowników niebędących nauczycielami akademickimi);
- wypracowanie i prowadzenie polityki płacowej (płace, premie, nagrody oraz system stypendialny dla nauczycieli akademickich i pracowników niebędących nauczycielami akademickimi);
- wdrażanie strategii Logo HR Excellence in Research w Uniwersytecie Jagiellońskim;
- rozwijanie przyjętej polityki w zakresie opieki socjalnej nad pracownikami, emerytami i rencistami;
- dokonywanie wszelkich czynności z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych z upoważnienia Rektora, zgodnie z art. 31 Kodeksu pracy, w stosunku do nauczycieli akademickich, z wyłączeniem nauczycieli akademickich Collegium Medicum oraz zatrudnionych do realizacji projektów lub programów finansowanych ze źródeł zewnętrznych;
- nadzorowanie realizacji planu rzeczowo-finansowego, budżetu, prowadzenie gospodarki finansowej w zakresie określonym przez Rektora, opracowanie algorytmu podziału środków finansowych we współpracy z Kwestorem UJ;
- monitorowanie działalności oraz wykonywanie uprawnień wspólnika w spółkach, w których uczestniczy Uczelnia (z udziałem kapitału UJ);
- współpraca z podmiotami trzecimi zarządzającymi domami studenckimi UJ;
- współpraca ze związkami zawodowymi działającymi w Uczelni.
Prorektor ds. badań naukowych
Odpowiada za prowadzenia badań naukowych, a w szczególności za:
- koordynowanie prac związanych z rozwojem i ewaluacją dziedzin i dyscyplin naukowych;
- realizacja przyjętych i inicjowanie nowych kierunków działalności naukowej i badawczej Uczelni;
- koordynowanie uczestnictwa UJ w konsorcjach instytucji naukowych (krajowych i międzynarodowych) oraz w zespołach i przedsięwzięciach nakierowanych na komercjalizację wyników prac badawczych;
- koordynacja i nadzór nad realizacją projektów badawczych, rozwojowych i edukacyjnych pozyskiwanych przez grupy naukowe Uniwersytetu;
- koordynacja pozyskiwania, realizacji i rozliczania projektów;
- dokonywanie wszelkich czynności z zakresu prawa pracy z upoważnienia Rektora, zgodnie z art. 31 Kodeksu pracy, w stosunku do pracowników zatrudnionych do realizacji projektów lub programów finansowanych ze źródeł zewnętrznych, z wyłączeniem pracowników Collegium Medicum;
- dbanie o efektywne wykorzystanie i stały rozwój aparatury naukowej i zaplecza badawczego Uczelni;
- opiniowanie obejmowania przez Rektora patronatem znaczących konferencji naukowych organizowanych lub współorganizowanych przez grupy naukowców z Uniwersytetu;
- opiniowanie przyznawania staży, urlopów naukowych i stypendiów naukowych dla pracowników Uczelni;
- wdrażanie praktyk zgodnych z normami własności intelektualnej oraz realizacja polityki wolnego dostępu do wyników badań naukowych;
- nadzór nad wdrażaniem przedsiębiorczości i procedurami komercjalizacji wyników badań w Uniwersytecie Jagiellońskim oraz pracami zlecanymi UJ przez podmioty zewnętrzne;
- prowadzenie polityki kadrowej i płacowej w zakresie realizacji projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych oraz realizacji usług badawczych i prac rozwojowych;
- nadzór nad realizacją projektów stypendialnych i badawczych doktorantów oraz działalnością naukową doktorantów.
Kanclerz
Kanclerz UJ kieruje administracją Uniwersytetu Jagiellońskiego, z wyłączeniem administracji Collegium Medicum oraz administracji kierowanej bezpośrednio przez Rektora i Kwestora UJ. Do zakresu zadań administracji kierowanej przez kanclerza należą sprawy:
- organizacji administracji w zakresie określonym regulaminem organizacyjnym;
- gospodarowania majątkiem Uniwersytetu, w tym zarządzania nieruchomościami;
- techniczne i transportu;
- inwestycji i remontów;
- obiegu informacji i dokumentacji;
- socjalne;
- pracownicze pracowników niebędących nauczycielami akademickimi;
- inne zlecone przez Rektora.
Kwestor
Kwestor jest głównym księgowym Uniwersytetu i podlega bezpośrednio Rektorowi. Do zadań kwestora należy prowadzenie rachunkowości na Uniwersytecie.